Wspomnienie barażowego blamażu Miedzi Legnica z 1991 roku…

Stały fragment gry (39) – Panorama Legnicka, 25 października 2016

Wspomnienie barażowego blamażu Miedzi Legnica z 1991 roku…

Ligowa konfrontacja Miedzi Legnica ze Stalą Mielec w naturalny sposób wyzwala w kibicach „Miedzianki” wspomnienia barażowego blamażu z 1991 roku. Tak o tym pamiętnym dwumeczu pisałem w książce pt. „Wojciech Górski – Jeśli w coś mocno wierzysz”:

„(…) Do ostatniej kolejki Miedź walczyła o upragniony awans. Niestety po dwóch remisach z Szombierkami Bytom (1:1) i liderem Stalą Stalowa Wola (0:0) oraz zaskakującej porażce z Siarką Tarnobrzeg (1:3), Górskiemu oraz kolegom z drużyny, pozostała już tylko walka o miejsce premiowane grą w barażach o awans do I ligi. I tak, po wygranej 2:0 ze stołeczną Gwardią, piłkarze z Legnicy zajęli 4. miejsce w tabeli i mogli szykować się do batalii barażowej. Według regulaminu rozgrywek, czwarta drużyna II ligi miała zagrać z piętnastą drużyną I ligi. Zwycięzca barażowego dwumeczu pozostawał lub awansował do elity piłkarskiej. Drużyną, z którą spotkać miała się Miedź była Stal Mielec.

26 czerwca 1991 r., po trzech tygodniach przygotowań, Miedź przystąpiła do pierwszego meczu barażowego. Prawie jedenastotysięczna widownia, w iście tropikalnych warunkach (z rzęsistym deszczem włącznie), dopingowała swoich ulubieńców do historycznego wyczynu. Już do przerwy, kiedy na tablicy wyświetlał się wynik 3:0, po dwóch golach Jarosława Gierejkiewicza i jednym Artura Wójcika, kibice byli niemal pewni awansu. Szampańskich humorów nie popsuła nawet bramka w 47 min. Adama Fedoruka, którą – przyszły trener Miedzi – ustalił wynik pierwszego barażu. Mecz zakończył się zaskakującym wynikiem 3:1 dla legniczan. Wydawało się, że był to milowy krok do upragnionego awansu. (…)

Aktorami tego spektaklu byli, w drużynie Miedzi: Płaczkiewicz – Pisz, Wałowski, Michalski – Gajdzis, Górski, Gierejkiewicz, Ciliński, Wójcik ( 56, Cymbała ) – Baziuk, Prokop ( 88, Wojtkowski). W zespole gości: Wojdyga – Łętocha, Gruszecki, Fedoruk, Tomanek – Barnak, Dziubel ( 46, P.Stopa), Ruta – Tułacz, Sajdak ( 46, S.Stopa ), Jędraszczyk. Trenerem Stali był Włodzimierz Gąsior.

Cztery dni później kibice Miedzi przeżyli ogromny cios. Z Mielca dotarła informacja, że podopieczni Jastrzębowskiego… przegrali 0:3! Niedowierzanie! Niesmak! Poczucie oszukania! Złość! I niemoc… to było najgorsze. Kibice nie mogli się z tym pogodzić. Nie mogli piłkarzom tego wybaczyć. Byli tacy, którzy głośno deklarowali odwrócenie się od zespołu.

Wśród kibiców żyło wiele teorii. Która była prawdziwa, do dziś nie wiemy. Jedni twierdzili, że na awansie nie zależało działaczom, którzy realnie podchodzili do sprawy i wiedzieli, że klubu z Legnicy po prostu nie stać na grę w ekstraklasie. Drudzy stawiali tezę, że za wszystko odpowiada Zagłębie Lubin, które utrzymywane z pieniędzy możnego Kombinatu Górniczo-Hutniczego Miedzi (KGHM) nie chciało dopuścić do sytuacji, gdzie pieniędzmi od sponsora, trzeba by się dzielić z legnicką konkurencją. Tę tezę potwierdzałyby słowa działacza Miedzi Jana Osucha, który mówił: – (…) awans Miedzi do ekstraklasy nie leżał w interesie Zagłębia Lubin, które tak jak dziś, było finansowane przez KGHM. Nasz klub nadal działał w oparciu o mecenat Huty Miedzi Legnica, należącej do kombinatu. W Lubinie bali się, że pod nosem wyrośnie im konkurencja. Zarówno sportowa, jak i finansowa.

Jeszcze inni za wszystko winili piłkarzy, którzy rzekomo mieli nie być monolitem. Za tym sabotażem miała stać tzw. „frakcja lubińska”. Wszystkie teorie są mocno krzywdzące i do momentu, kiedy nie znajdą się dowody, nie można ich traktować poważnie.

Choć mijają kolejne lata, nie jesteśmy w stanie wyjaśnić tego blamażu. I dopóki nie znajdą się odważni, którzy będą chcieli szczerze opowiedzieć o tych wydarzeniach, dopóty nie poznamy prawdy. Rolą historyków jest jednak podejmowanie prób rozjaśniania ciemnych plam oraz odcieni szarości z przeszłości. Sprawdźmy więc, jak po latach, do tej sprawy podchodzi trener Jastrzębowski: – Dla mnie sprawą kluczową – choć zaznaczam, nie chcę nikogo posądzać, bo wydawało mi się, że wszyscy powinni być zaangażowani w 100% – była znacząca część ludzi z Lubina. I w tym ostatecznym, najważniejszym momencie czegoś zabrakło. Nie podejrzewam nikogo o jakieś ułożenie się, bo to by było nie fair. Prawda jest jednak taka, że zagraliśmy dramatycznie słabo. I stąd też moja decyzja o zakończeniu współpracy z Miedzią. Ja zawsze stawiałem sobie ambitne cele. Moje pozostanie skutkowałoby rozstaniem się z kilkoma piłkarzami. Doszedłem jednak do wniosku, że to moja rola się skończyła. Jeżeli uznałem, że zawodnicy nie podjęli walki – a ja to odebrałem w ten sposób – uważałem, że moja rola w tym klubie się skończyła. Proszę, żeby pan podkreślił, że na moją decyzję nie miała wpływu porażka, ale styl, w jakim przegraliśmy. Praktycznie bez walki! Taka jest prawda. Stąd takie moje rozgoryczenie.”

Więcej o tej rywalizacji ze Stalą, w tym wypowiedzi kapitana drużyny Daniela Dylusia znajdziecie Państwo w rzeczonej biografii Wojciecha Górskiego.

Maciej Matwiej

Maciej Matwiej – historyk, menedżer, autor książki biograficznej „Wojciech Górski – Jeśli w coś mocno wierzysz” o legendzie i wychowanku Miedzi Legnica, bloger, felietonista Panoramy Legnickiej

stal-mielec
Plakat meczu o mistrzostwo 1.ligi Stal Mielec – Miedź Legnica, 22 października 2016 r. (źródło:Twitter @fksstalmielec)

3 Comments Add yours

  1. Robert pisze:

    Przed meczem ze Stalą pomyślałem że wspomnisz o meczach barażowych i po przeczytaniu nie zawiodłem się, gdyż zgadzam się z Tobą co do otoczki tego spotkania.

    Polubione przez 1 osoba

    1. Cieszę się, że zgadzamy się w tak ważnej ocenie, tak bardzo ważnego wydarzenia w historii klubu 🙂

      Lubię to

  2. duss pisze:

    Z moją pamięcią już nie jest dobrze , ale w pamięci pozostało mi że Artur? , wspomniał o odpuszczeniu meczu !?

    Lubię to

Skomentuj

